Knattar och siffror

 

 

Knattar och siffror

 

Det är ingen brådska med att lära en liten knatte siffror. Många föräldrar lär sina barn sifferföljden och tror att det innebär att de kan räkna. Men det är fel. Småbarn kan inte tänka abstrakt, det betyder att de symboler som mamma och pappa kallar för ”tre” eller ”sju” inte betyder särskilt mycket.

 

Det bästa är att räkna konkreta föremål: äpplen, bollar, godisbitar, leksaker. Siffror som ett abstrakt begrepp kan ni införa senare.

 

För små barn är det viktigare att börja kunna förstå sig på begreppet antal, att det är något som inte beror på storlek, form eller färg av de föremål man räknar.

 

Exempel: om man har fem kakor på ett kakfat så kan man ta en av dem, lägga på bordet framför barnet och säga ”ett”, ta en till, lägga bredvid och säga ”två” och så vidare. När man tar den sista och lägger bredvid de andra, säger ”fem” och konstaterar, ”Vi hade fem kakor, nu finns det inga fler på fatet!”. Nästa gång gör man samma sak med äpplen, leksaksbilar, brev som kommit med posten osv.

 

Så småningom kommer barnet att förstå att det sista talet man säger när man räknar föremål är deras antal. För en liten människa är det en stor och betydelsefull upptäckt.

 

Först när barnet är moget nog för att kunna räkna upp till tio och förstå vad begreppet antal innebär, kan man gå över till abstrakta siffror. Det händer oftast vid treårsåldern.

 

Här finns det bra övningar.

 

 

Copyright Knattematte © All Rights Reserved